Wszyscy wiemy, że brak snu może mieć ogromny wpływ na samopoczucie człowieka - fizyczne, emocjonalne i psychiczne. Może oddziaływać przy tym na zdolność do koncentracji, umiejętność poradzenia sobie ze stresem. Wpływa także na poziom stresu, apetytu, a także energii. 

1) Rutyna snu

Tak jak wprowadza się rutynę snu dzieci, tak wskazane jest zapewnienie sobie odpowiedniej rutyny snu. Uspokojenie umysłu przed snem zapewnić można czytając książkę, medytując czy biorąc relaksującą kąpiel. Może to szybko pomóc w regularnym zasypianiu.

2) Wyłącz telefon, media i inne urządzenia na godzinę przed snem

Niebieskie światełka od nowoczesnych urządzeń mogą negatywnie wpływać na produkcję melatoniny, hormonu kontrolującego nasz cykl snu oraz czuwania. Ograniczona zaś melatonina sprawia, że ​​trudniej jest człowiekowi zasnąć. Elektronika oddziałuje na naszą aktywność umysłową, a ekspozycja na światło częściej oznacza wydłużony okres czuwania, ​​nasze mózgi nie uspokajają się przed zaśnięciem co zaburza sen. Aby zapewnić sobie dobry sen, aby Twoja sypialnia była strefą wolną od technologii i unikaj używania urządzeń i sprzętów na godzinę przed snem.

3) Ogranicz poziom stresu

W momencie, gdy jesteś zestresowany, poziom kortyzolu w Twoim organizmie jest wysoki. W celu poprawienia snu poziom kortyzolu powinien być niski w nocy. Wysoki poziom stresu oznacza, że ​​trudno jest człowiekowi zasnąć. Ograniczenie stresu w twoim życiu może mieć duży wpływ na jakość snu (i zdolność do snu).

4) Ogranicz środki pobudzające

Zbyt duże ilości kofeiny i innych podobnie działających środków mogą prowadzić do bezsenności, zwiększenia liczby przebudzeń w nocy i zakłócania głębokiego snu. Należy przy tym unikać dużych ilości alkoholu, które jednoznacznie zaburzają sen. Warto pamiętać jednak o nawadnianiu organizmu.

5) Zwiększaj składniki odżywcze korzystne dla snu

 

Niektóre składniki odżywcze mogą mieć bardzo korzystny i uspokajający wpływ na mózg, wpływając przy tym na szybkość zasypiania i jakość spania. Włączenie tych składników odżywczych do diety może pomóc zasnąć, ale zapewni także lepszy sen.