Czy praca na nocne zmiany jest szkodliwa?

Nowe badanie wskazują, że noce robocze mogą negatywnie wpływać na aktywność genów już po trzech dniach - i uważa się, że zagrożenia dla zdrowia wiążą się ze zwiększonym ryzykiem raka sutka, cukrzycy typu 2 i ataków serca. 

Badanie "Sleep Medicine" przeprowadzone przez firmę Brigham and Women's Hospital (BWH) wskazało, że brak snu, nieadekwatny do biologicznego zegaru naszego ciała (rytmu dobowego) może prowadzić do zwiększonego ryzyka cukrzycy typu 2 i otyłości. 

Rytm dobowy jest przy tym procesem biologicznym, który zapewnia i reguluje, koordynuje wiele istotnych funkcji organizmu, w tym metabolizm. Mówi ciału, kiedy należy spać i kiedy należy jeść. Przeciwstawienie się tym instynktom wpływa negatywnie na stan zdrowia człowieka. 

Aby odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie, czy praca nocna jest szkodliwa, badacze przeanalizowali wpływ harmonogramu snu rotującego pracownika zmianowego w mocno kontrolowanym środowisku laboratoryjnym. Na wstępie uczestnikom zapewniono optymalną ilość snu, było to 10 nieprzerwanych godzin dziennie, z każdą sesją rozpoczynającą się po zachodzie słońca. Następnie uczestnicy mogli spać tylko 5,6 godziny każdego dnia, o różnych porach dnia i nocy - w celu naśladowania zaburzeń okołodobowych, które występują u rotującego pracownika zmianowego.

Udało się wraz z tym dostrzec, że w wyniku rotacji posiłków związanych z pracą zmianową, metabolizm obniżył się dramatycznie - przekładając się na roczny przyrost masy ciała o około 10 funtów. Podczas tego samego okresu suboptymalnego snu, stężenie cukru we krwi u uczestników zwiększało się  i utrzymywało się na wysokim poziomie przez wiele godzin po posiłku (ze względu na słabe wydzielanie insuliny przez trzustkę), co jest uznać można za oznakę rozwoju cukrzycy.

Zapewniając stały poziom diety i aktywności uczestników w trakcie całego badania, naukowcy dostrzegli, że niewystarczająca ilość snu i spanie w nietypowych czasach odpowiadają za obniżenie metabolizmu i podniesienie poziomu cukru we krwi.

Sugeruje to, że kiedy nasz harmonogram snu jest podyktowany czynnikami, które są sprzeczne z naturalnymi skłonnościami naszego organizmu, cierpi nasze zdrowie.