Wpływ snu na nasz organizm

Brak snu to uczucie zmęczenia, rozdrażnienia. Długotrwałe nie wysypianie się wpływa na procesy umysłowe i naraża twoje zdrowie fizyczne na prawdziwe ryzyko. W wyniku braku snu można mieć problemy zdrowotne i osłabić organizm. 

Twoje ciało potrzebuje snu, tak jak potrzebuje powietrza i jedzenia, aby funkcjonować na najwyższych obrotach. Podczas snu twoje ciało leczy się i powraca do równowagi. Twój mózg zapewnia poprzez to nowe procesy i pomaga w utrzymaniu pamięci. Bez odpowiedniej ilości snu organizm nie będzie funkcjonować normalnie, wpływając tym samym negatywnie na jakość życia. Główne oznaki zapotrzebowania na sen to drażliwość, nadmierna senność, ziewanie i zmęczenie. 

Twój centralny układ nerwowy jest systemem informacyjnym dla twojego ciała. Sen jest mu potrzeby, aby działał prawidłowo, bezsenność ogranicza, zatem przesył informacji. Podczas snu w mózgu tworzą się ścieżki między komórkami nerwowymi (neuronami), które pomagają zapamiętać nowe informacje. Brak snu sprawia oznacza tym samym, że ​​mózg jest wyczerpany, więc nie może wykonywać swoich obowiązków. Oznaczać to będzie trudniejsze skoncentrowanie czy pozyskiwanie nowej wiedzy. Sygnały wysyłane przez twoje ciało mogą również pojawić się z opóźnieniem, zmniejszając umiejętności koordynacji i zwiększając ryzyko wypadków i błędów.

Brak snu wpływa również negatywnie na twoje zdolności umysłowe i stan emocjonalny, samopoczucie na co dzień. Możesz czuć się wraz z tym bardziej niecierpliwy czy nawet podatny na wahania nastroju. Może to również zagrozić procesom decyzyjnym i kreatywności.

Jeśli deprywacja snu będzie trwała wystarczająco długo, możesz doświadczyć halucynacji – zobaczyć lub słyszeć rzeczy, których nie ma. Brak snu może również wywołać manię u osób z depresją maniakalną. Inne zagrożenia psychologiczne obejmują: zachowanie impulsywne, paranoję, depresję, myśli samobójcze. 

Podczas snu układ odpornościowy zapewnia ochronne substancje zwalczające infekcje, takie jak cytokiny. Używa się ich do zwalczania obcych najeźdźców, takich jak bakterie i wirusy. Cytokiny pomagają także spać, dając systemowi immunologicznemu więcej energii do obrony ciała przed chorobą.